Asszociációs kártyák módszere

Amikor a tudatos és a tudattalan összekapcsolódik...

Sigmund Freud a pszichoanalitikus iskola atyjának alaptézise, hogy az elfojtás révén tudattalanná váló emlékek nagy hatással vannak érzelmi szükségleteinkre, motivációnkra és viselkedésünkre. Felfedezte, hogy az elfojtott, tudattalanná vált emlékek szabad asszociáció révén felszínre hozhatóak.  A szabad asszociáció, a verbalizáció, valamint a felszínre hozott gondolatok és érzések értelmezés fontos része a összefüggések feltárásának, az önmegismerésnek és végül a lelki megbékélésnek is. Jómagam négy kártyarendszert használok a szabad asszociáció technikájához: OH-asszociációs kártyacsomagok, érzelmi intelligencia kártyasorozat, valamint a dixit és macikártyák.

OH-asszociációs kártyák

Az OH kártyákat eredetileg Ely Raman festőművész találta ki azzal a céllal, hogy közelebb hozza a művészetet az emberekhez mivel az volt az álma, hogy a művészetet megfoghatóvá tegye. Moritz Egetmeyer humanisztikus pszichológust, pszichoterapeutát megérintette az ötlet, és Ely Raman festőművésszel együtt kidolgozta az OH-kártya módszerét.  A festményekhez szavakat társítottak, így a képek és a szavak, valamint a terapeuta célzott kérdései facilitálják az imaginációt, segítik az önreflexiót, az érzések verbalizációját, és fejlesztik a kreatív problémamegoldást. Németországban 1981 óta nagy sikerrel alkalmazzák a kártyákat pszichoterápiában, csoportterápiákban, pedagógiában és tréningeken is. Azóta 22 nyelven jelentek meg a kártyák és az alapcsomag további tematizált asszociációs kártyacsomagokkal is bővült (mint pl. traumák, párkapcsolat, stressz, belső gyermek, stb.). Magyarországon az egyetlen, hivatalos oktatója Németh Lóránd, akit maga a módszer atyja képzett ki.

A módszer azon a gondolaton alapszik, hogy mindenki önmagát ismeri a legjobban, így saját maga is tudja megtalálni problémáira a legjobb megoldásokat. A kártyák által inspirált asszociációk segítik az adott problémával kapcsolatos tudattalan gondolatok felszínre törését, az érzelmek definiálását és megfogalmazását.

Tudatos...

kartya_dobozokban

Így a szabad asszociáció hozzásegít a tudattalanunk működésének megértéséhez és az ott rejtőző érzelmeink feltárásához. „Az OH kártya egy izgalmas utazás a tudattalanba, önmagunk megismeréséért és problémáink megoldásáért”. További információ Németh Lóránd honlapján található.

Dixit kártyák

A Dixit kártyák imaginációs és asszociációs képességet facilitáló voltát a Családterápiás Egyesület fedezte fel és kezdte el beépíteni a terápiás munkába. Eredendően a Dixit egy társasjáték, amelyet minden gyermekes családnak ajánlok, hogy megvegyen és rendszeresen használjon is, mivel nemcsak a gyermekek érzelmi vívódásait könnyebb így megfejteniük a szülőknek, hanem a közös együttlét öröme mellett, a csemete gondolkodását és verbális képességeit is fejlesztik a játék során.

A kártyák mindegyike egy-egy részletgazdag és inspiratív  képet ábrázol, amely által egy varázslatos világ egy-egy szeletének megmutatásával facilitálja a tudattalan és tudatos kogníciók valamint érzelmek összekapcsolását, ezzel teljesebb képet kapva önmagunkról, problémánkról és magáról a megoldásról is.

A gyermekfoglalkozások során tematizált, célzott kérdések köré épített asszociációkkal dolgozom, de a kisebbeknél magát a Dixit társasjátékot is játszom azzal a kiegészítéssel, hogy minden kártyát felhasználva egy mesét, történetet is mondunk, nem csak címet adunk. A mesélő teljes szabadságot élvez, bármilyen történetet kitalálhat, semmi sem szab gátat sem a fantáziának, sem a kreativitásnak.

Tudattalan...

kartyak

Érzelmi Intelligencia kártyasorozata

A gyermekfoglalkozások során a pszichoedukáció mellett az érzelemfeldolgozás kap nagyon nagy hangsúlyt. Az érzelmi intelligencia kártyasorozat nagy segítség jelent ahhoz, hogy az iskolás gyermekek biztonsággal felismerjék a 24 kártyán megjelenített érzelmeket, majd a beazonosítást követően könnyebben verbalizálják azokat. A játékok során a gyerekek egyre ügyesebben felismerik, megélik és ki is fejezik saját érzelmeiket, illetve más emberek érzelmeit is ügyesebben beazonosítják és átélik. Így összességében véve a gyermekek érzelmi intelligenciája, empatikus készsége, érzelemkezelése fejlődik.

Az érzelmek felismerésének, megélésének és azok verbalizálásának megtanulása elengedhetetlen ahhoz, hogy kezelni tudjuk érzelmeinket. Ha ezen képességünk fejlődése elmarad, a befojtott érzelmeink következtében gyermekkorban magatartási, tanulási zavarokkal vagy pszichoszomatikus megbetegedésekkel fogunk küzdeni, felnőttkorban pedig további nehézségeket okoz emberi kapcsolatainkban, szerelmi életünkben, a munka világában, a stresszkezezelésben és nem utolsósorban egészségünk megóvásában is.

Érzelmek...

erzelmi_intelligencia_01

Macikártyák

Az óvódások életében az érzelmek felismerése, megélése és kifejezése, valamint az empátia gyakorlása komoly nehézségekbe ütközik, mivel ezen képességek nem velünk születettek, hanem el kell sajátítanunk őket. Ebben a tanulási folyamatban nagyon nagy szerepünk van nekünk, felnőtteknek. Ha mi folyamatosan fejlesztjük érzelmi intelligenciánkat, empátiával fordulunk gyermekeink felé, akkor képesek leszünk bizalmi kapcsolatot kialakítani velük, amely segíti gyermekeink önismeretének és önbizalmának fejlődését, bátorítja az önérvényesítést és példát mutat az érzelmek megélésében, kifejezésében és megértésében.

A gyermekfoglalkozások során a Maci kártyák segítségével a legkisebbeknek tudok segíteni érzelmeik tisztázásában, felismerésében és verbalizálásában. A 48 Macikártya 48 érzelmet jelenít meg, finom részletekkel érzékeltetve a hasonló érzelmek közötti különbségeket. A foglalkozások során ezekkel a kártyákkal csak tematizált, célzott kérdések köré épített asszociációkkal dolgozom.

Kognitív működés

erzelmi_intelligencia_02

 

Lépjen velem kapcsolatba!

Ha szeretne időpontot egyeztetni, vagy kérdése van hozzám, akkor az alábbi űrlap segítségével tudja felvenni a kapcsolatot velem.

Elolvastam és elfogadom az adatvédelmi tájékoztót